.png)
Veel organisaties werken af en toe met AI, zonder dat het onderdeel van de standaard werkwijze is. Dat gold ook voor FedEx. Hun Global Creative Team experimenteerde al wel met verschillende tools, maar wilde net als andere voorlopers álle kansen benutten. Het team zocht inspiratie en praktische tips om AI in hun routine te krijgen.
Tijdens een praktische workshop en training werd het team steeds enthousiaster, tot zelfs de meest sceptische collega’s “Fack, this is good!” riepen. Zo vet om te zien! Ik neem je mee.
De vragen van FedEx op een rij:
- Hoe zetten we AI in binnen de restricties die er intern zijn?
- Hoe wordt AI onderdeel van onze werkroutine?
- Hoe halen we alles uit de creatieve mogelijkheden?
De aanpak: een combi van workshop en training
Het zal je niet verbazen: ik geloof in een superefficiënte manier van leren die draait om inspiratie, interactie en intrinsieke motivatie. Korte, actieve sessies houden het enthousiasme lekker hoog, waardoor je lol blijft hebben in de nieuwe stof.
Ik gaf het team van FedEx een interactieve workshop en een paar weken later een training. Zo’n extra moment zorgt ervoor dat kennis blijft hangen én meteen wordt toegepast. Door de tussenliggende weken is alles wat eerder nieuw was, ineens vertrouwd terrein. En dat geeft ruimte om een stap verder te gaan.
Hieronder zie je kort wat er tijdens de sessies gebeurde. De inhoud stem ik altijd af met het team en het bedrijf, zodat het precies aansluit bij de behoefte.
Workshop vol inspiratie
Tijdens de eerste sessie brainstormden we over wat AI voor het team kan betekenen. Hoe kan hun eigen originele content leiden tot nóg gavere resultaten? Andere dingen die aan bod kwamen:
- Hoe het zit met data en privacy
- Tips en tools voor tekst en analyses (verschillende chatbots en tools om te notuleren)
- Tips en tools voor creatie (Midjourney en andere image AI-tools, Runway en andere video AI-tools, HeyGen, OpusClips)
- Welke taken geautomatiseerd kunnen worden
- Hoe AI structureel onderdeel van het proces wordt
Praktische training
Na zo’n 3 tot 4 weken was alle kennis geland en oefenden we tijdens een praktische training. Iedereen ging aan de slag met eigen taken, een goede promptmethode en geavanceerde technieken. Zelfs de sceptische collega’s deden actief mee en waren verbaasd over wat ze met de tools konden.
Een uitdaging: de rol van een creatief binnen AI
Tijdens zo’n workshop ben ik zéker niet als enige aan het woord. We gaan ook het gesprek met elkaar aan. Tijdens een brainstorm komen de echte uitdagingen én oplossingen naar voren. Superwaardevol.
Bij dit creatieve team speelde bijvoorbeeld ook weerstand. Want hoe creatief is AI nou helemaal? En word je als copywriter of designer nu overbodig? Schatten mensen creativiteit nog wel op waarde?
Tijdens de sessie met FedEx hebben we daarom goed ingezoomd op hoe AI precies werkt en wat de rol van AI is ten opzichte van bijvoorbeeld een copywriter. AI werkt alleen goed als het gevoed wordt door een expert. Als copywriter (of designer, of een ander creatief beroep) ben je dus juist meer dan nodig! Alleen met kennis, strategie en een kritische blik kom je tot goede output. En daarin blijft de menselijke hand de creatieve slag maken.
Het resultaat: nóg intensievere samenwerking met AI
Het team gebruikt AI inmiddels nóg vaker en succesvoller dan voorheen. Bijvoorbeeld voor storyboards en tweaksessies tijdens het designen. Ook wordt er geëxperimenteerd met animatie en design. Wat copy betreft mist het team wat diepgang in de resultaten; een menselijk tweak blijft nodig.
Wat mij betreft is dit precies hoe je tot het beste eindresultaat komt! Mens + AI = een powerduo. Je prompt en eigen diepgaande input bepalen de kwaliteit, maar zonder die laatste check van een écht brein blijft het resultaat vlak. AI daarmee dus geen eindoplossing, maar een aanvulling op ons creatieve gereedschap.
Rowan Wouters, Global Project Manager bij FedEx, zei dit erover:
“Sanne gaf ons niet alleen concrete handvatten om zelf aan de slag te gaan met AI, maar stelde ook precies de goede vragen om zelfs de meest sceptische collega’s te overtuigen van de kansen die AI biedt.”
Wil jij ook werk maken van AI binnen je organisatie? Contact me voor een workshop en training op maat.