top of page
Zoeken

De psychologie achter efficiënt werken

Efficiënt werken is meer dan ooit een hot topic. Ook omdat in de wereld van vandaag multitasking en constant beschikbaar zijn de norm lijkt te zijn. Wat zegt de psychologie – en specifieker, de neurowetenschap – eigenlijk over hoe we ons werk het beste kunnen aanpakken? We nemen een kijkje in onze grijze massa en bekijken hoe we op basis hiervan onze werkroutines kunnen optimaliseren.


1. Focus en aandacht

Ons brein is niet gemaakt voor multitasking. Studies tonen aan dat wanneer we proberen meerdere taken tegelijk te beheersen, onze aandacht versnippert en de kwaliteit van ons werk daalt. De prefrontale cortex, het deel van het brein dat verantwoordelijk is voor het managen van aandacht, kan zich eigenlijk maar op één taak tegelijk focussen. Efficiënt werken begint dus bij een singletask-aanpak.


2. De rol van dopamine

Wist je dat het afvinken van taken op je to-do lijst je een dopaminekick geeft? Dit feel-good hormoon beloont ons voor ‘afgecheckte’ taken en motiveert ons om door te gaan. Slim werken betekent daarom je taken opdelen in kleinere haalbare doelen om zo je brein te blijven stimuleren en motiveren. En: Weten wanneer je die dopaminekick wel kunt gebruiken is ook handig op een dag. De meeste mensen hebben hun piekmoment in de ochtend en hebben in de middag wat meer moeite met gefocust werk. Streep de kleine taken dan af in de middag en zorg voor die kick!


3. Het belang van pauzes

Onze hersenen hebben rust nodig om informatie te verwerken en creativiteit te bevorderen. De Pomodoro-techniek, waarbij werkperiodes worden afgewisseld met korte pauzes, is gebaseerd op dit principe. Het neemt onze natuurlijke cyclus van onze aandachtsspanne mee en optimaliseert productiviteit en focus. In The Shortkit, de app die alle deelnemers van The Shortkit ontvangen, lees je hier meer over.


4. Gewoontes en routines

Gewoontevorming speelt een cruciale rol in efficiënt werken. Door bepaalde taken te automatiseren, kunnen we mentale energie besparen voor de complexere uitdagingen. Dit principe wordt georganiseerd in de ‘basale ganglia’, een ander deel van het brein, dat helpt bij het vormen en behouden van gewoontes.


5. Het minimaliseren van ‘beslissingsmoeheid’

Elke beslissing, hoe klein ook, put onze mentale energie uit. Door het aantal dagelijkse beslissingen te verminderen (denk aan Steve Jobs met zijn dagelijkse uniform), kunnen we beslissingsmoeheid voorkomen en onze cognitieve bronnen sparen voor belangrijkere zaken.


Efficiënt werken gaat dus niet alleen over het beheren van je tijd, maar ook over het slim inzetten van je mentale capaciteiten. Door inzichten uit de gedrags- en hersenwetenschappen toe te passen, kunnen we onze werkmethoden verfijnen en niet alleen meer doen in minder tijd, maar ook ons welzijn en werkplezier significant verbeteren. Meer over de psychologische en neurowetenschappelijke feiten achter efficiënt werken krijg je te horen in de workshops van The Shortcut.


50 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page