Lijkt je to-do list soms een bodemloze put? Je vinkt veel af, maar de lijst groeit sneller dan dat ‘ie krimpt. Je weet dat het slimmer en productiever kan, maar tijd om erin te duiken heb je niet. No worries, je hoeft echt geen tech-expert te zijn om direct betere resultaten te boeken. Hier zijn drie slimme tips met een vleugje technologie die je vandaag nog helpen om direct aan de slag te gaan.
Zeg nee tegen afleidingen.
Wist je dat de gemiddelde professional 90 keer per dag de mailbox checkt. En 2,5 uur op social media zit? Dat kunnen echte tijdverspillers zijn, vooral als je geconcentreerd wilt werken. Plan vaste momenten op je dag om berichten te checken. Zet notificaties uit, leg je telefoon buiten je zicht (en ook niet in je broekzak - ja, echt) en creëer een chille werkplek waar afleidingen geen kans krijgen. Ze bellen je wel als ze je écht nodig hebben. Je zult merken dat je productiever bent dan ooit tevoren.
Check bijvoorbeeld de focus standen op je iPhone, super handig, of zet een een AppBlocker op je telefoon. Dat voorkomt dat je ‘onbewust’ toch weer op Instagram zit te scrollen.
Pro-tip: Wist je dat de juiste muziek je concentratie ook kan stimuleren? Spotify heeft bijvoorbeeld een fijne 'Maximum Concentration' lijst die je kan helpen.
De 2-minuten regel.
Als een taak minder dan 2 minuten duurt om te voltooien, doe het dan meteen! Dit voorkomt dat kleine klusjes zich opstapelen en je mentale energie opslokken. Het kost vaak zelfs meer tijd om het op te schrijven als een taak dan dat je het direct doet. Een snelle actie levert meteen ruimte op in je agenda. En je hoofd.
Batch je taken.
Continu switchen tussen verschillende soorten werk kost ons brein super veel energie. En je brein heeft altijd wat ‘opstarttijd’ nodig wanneer je start aan een complexe(re) taak. Neem 10 minuten om je taken te categoriseren zoals: mailen, creatief werk, taken buiten de laptop of administratie (Afbeelding 2). En blok je dag volgens deze categorieën. Het liefst zelfs met de meest 'complexe' taak op jouw meest productieve moment van de dag (dat voor de meeste van ons in de ochtend is). Zo voorkom je dat je kostbare tijd verspilt en creëer je meer rust en overzicht. Zet voor morgen alvast op je to-do list “10 minuten categoriseren”. Repeat! En creëer een nieuwe efficiënte gewoonte.
Met deze snelle tips kun je vandaag nog beginnen met het effectiever managen van je takenlijst. Tijd om die to-do list te temmen!
Comments